Engeland & Schotland

TRAVEL | Minicruise Newcastle

Minicruise NewcastleEen bezoekje aan een stad die ook wel de shopping capital van het Verenigd Koninkrijk word genoemd èn chillen op een cruiseschip? Yes please! Afgelopen weekend maakte ik samen met Jan een zogenaamde minicruise met DFDS Seaways. We genoten van zon, lekker eten, een prachtige en verrassende stad èn shopten er op los. Lees je mee?

Vrijdagmiddag reden we naar IJmuiden, waar we vanaf 16.00 uur op de boot terecht konden. Aangezien het prachtig weer was leek het ons wel wat om nog even op het dek in de zon te chillen met een drankje om ons weekend in te luiden. Cheers!

IJmuidenVeel van de zomervakanties in mijn jeugd bracht ik door in Engeland en Schotland. De ferry van IJmuiden naar Newcastle roept dan ook meteen fijne jeugdherinneringen op, en op mijn stoel in de zon op het dek is mijn vakantiegevoel direct aanwezig. We kletsen en borrelen wat en ik lees in mijn boek. Dat was ook al weer even geleden. ’s Avonds genieten we van een heerlijk diner in één van de restaurants. Ik neem babyribs vooraf en daarna een biefstuk, Jan kiest voor carpaccio van Sint Jakobsschelpen en de lamsrack. Smullen! diner minicruise DFDS Sewaysdiner DFDS Seways Er is een heuse nachtclub waar een band optreedt en waar je zelfs mee kunt doen met de bingo(!) maar wij kiezen voor een drankje in de iets rustigere pub, waar een zanger met gitaar zo’n beetje al mijn favoriete liedjes van o.a. Bob Dylan en Fleetwood Mac ten gehore brengt. Dan is het bedtijd, we moeten morgen natuurlijk fit zijn voor het dagje Newcastle! op de boot van DFDS Seawayshut op de ferryWe beginnen de dag op de boot met het ontbijtbuffet. Mijn grootste guilty pleasure op het gebied van eten is toch wel een echt Engels ontbijt. Je kunt me ’s nachts letterlijk wakker maken voor scrambled eggs, bacon, worstjes, champignons, toast en vooral de witte bonen in tomatensaus. Zalig gewoon! Ik geniet dus echt van het buffet en ga meerdere malen terug 🙂 Voor de nodige vitamientjes schep ik ook wat vers fruit op: er is ananas, grapefruit en watermeloen.Engels ontbijt op de bootTijd om Newcastle te verkennen! Met de bus zijn we in 20 minuten in het centrum van de stad. Eerst op het programma: shoppen! Het is vroeg in de ochtend, dus nog rustig in de winkels. Ik hou normaal echt NIET van winkelcentrums, maar ik moet zeggen dat het Eldon Garden Shopping Centre erg fijn is. Groot opgezet en ruim ingedeeld is het hier fijn shoppen! We stoppen o.a. bij Topshop, River Island, Lush, All Saints en New Look. Ik slaag voor loafers bij River Island en een trui bij New Look. Yeah! We zijn allebei op zoek naar gympen dus gaan ook nog een paar sneakerwinkels binnen. Helaas slagen we allebei net niet, maar ik weet nu wel dat de Nike Lunar Elite Sky High hoog op mijn verlanglijstje staan! Oh, en ongeveer alle Roshe Runs die ze er hadden… Ik ben vooral verliefd op het achterste paar hieronder…Nike Roshe RunTopshopWe brengen ook nog een bezoekje aan de Primark, waar we allebei nog wat dingen shoppen, en dan is het al weer lunchtijd! Ik had vanuit Nederland al een tafeltje geboekt bij Jamie’s Italian, en dat was fantastisch! Daarover later meer in een aparte hotspot-blog.

Na heerlijk in de zon op het terras geluncht te hebben, hebben we nog een paar uur de tijd om Newcastle te verkennen. De stad verrast me echt positief! Ik had een beetje een grauwe, oude industriestad verwacht maar zie een fijne mix tussen moderne architectuur en mooie oude gebouwen. Het zonnetje helpt natuurlijk ook mee om de stad van zijn beste kant te laten zien.Sheelagh NewcastleNewcastledagje NewcastleVeel te snel is het alweer tijd om de bus terug naar de haven te nemen. Daar zitten we weer een paar uur lekker in de zon van een drankje te genieten. Ik in een nieuwgeshopt jurkje en schoenen en Jan in zijn awesome nieuwe ananastrui. Als het uiteindelijk te koud wordt gaan we naar het buffetrestaurant voor het eten. Ik ben echt een sucker voor buffetten (weer zo’n guilty pleasure) en kan weer naar hartelust genieten van bijvoorbeeld sushi, tapas, taco’s, allerlei kazen en lekkere toetjes. Niet echt een goeie combi misschien, maar voor mij werkt het prima 🙂weekendje weg NewcastleSheelagh op de boot buffet op de bootInmiddels zijn we weer halverwege Nederland als we ons bed op zoeken. Als we de volgende ochtend IJmuiden weer binnen varen, heb ik het gevoel dat ik wel een week ben weggeweest in plaats van 2 dagen. Een echte aanrader dus. Newcastle zou ik graag nog eens bezoeken, en een volgende keer graag wat langer zodat ik meer van deze mooie stad kan zien! Ik zou dan graag met de auto gaan en misschien ook de kant van Schotland opgaan. Maar dat zien we dan wel weer 🙂 Ik kan er weer even tegenaan!

Sheelagh - the world is a book

Advertenties

17 antwoorden »

1. Gatverdamme, die witte bonen in tomatensaus! Wat lul ik? Ik heb het nog nooit geproefd! Maar ik zie dat toch niet zitten als ontbijt. Dat laatste bordje zou ik echter rustig van je overnemen! Die foto op de boot in je nieuwe jurkje is zo mooi!

2. Hele mooie (en happy) foto’s! Fijn dat je mooi weer had! Dan is het heerlijk op het dek! Newcastle is een leuke stad! Ben er nu twee keer geweest en een maand geleden was ik voor het eerst in Schotland!

3. Newcastle lijkt me zeker erg leuk om een weekendje te vertoeven, vooral in december als alles in kerstsfeer is, lijkt het me erg leuk! Enne, dat Engels ontbijt… jak! Is mij echt te zwaar op de maag ’s ochtends…

• Haha, gekke is dat ik dus helemaal geen ontbijter ben, maar hiervoor echt een uitzondering maak! Met kerst lijkt het me ook fijn in Newcastle, maar ik zou rond die tijd liever niet met de boot gaan ivm eventueel slecht weer denk ik.