Duitsland

TRAVEL | Mijn reisjaar 2014

Doei 2014! Het eind van een prachtig jaar en het begin van een hopelijk nog mooier nieuw jaar. In 2015 ga ik trouwen met mijn grote liefde, en hoop ik met mijn werk de top van de Mont Blanc te bereiken als heuse alpinist. Maar eerst is het tijd om terug te kijken op 2014. Ik hou van lijstjes en overzichten, dus ik laat jullie in deze post graag nog even mijn 2014 zien in reisjes. Ik maakte dit jaar geen grote reis buiten Europa, maar was wel vaak wat korter weg in binnen en buitenland. Ik ging op mijn eerste persreis, ging maar liefst 3 x naar Duitsland en sliep voor het eerst in een Airbnb. Kijk je mee? Als je de hele post terug wilt lezen (doen hoor!): klik dan op de dikgedrukte linkjes.

Een dagje Lille
In het mooie Frankrijk bracht ik dit jaar één dagje door. Samen met een paar andere bloggers ging ik met NS HiSpeed ’s ochtends vroeg heen, en ’s avonds weer terug. We verkenden Lille per fiets. Ik vond het een fijne stad met zowel een gezellig oud centrum als mooie nieuwbouw van mijn favoriete Nederlandse architect Rem Koolhaas. Een echt Frans sfeertje, en wat kun je er lekker eten… het water loopt me weer in de mond nu ik de foto’s zie!LilleEclairs in Lille

Tripjes in Nederland
Ik was dit jaar veel in ons eigen kikkerlandje te vinden! Zo deed ik een weekendje Deventer. Op uitnodiging van Sandton Hotels probeerde ik samen met Jan een weekend één van hun hotels, het IJsselhotel in Deventer. Inclusief een heerlijk diner in het restaurant. Ik was dus nog nooit in Deventer geweest, en wow, wat heeft deze stad me positief verrast! Het enige jammere was het weer. Ondanks dat het begin mei was was het enorm koud en regende het ook. Maar ook dat is Nederland, zullen we maar zeggen.Storm in Deventer

Ook stond er weer een bezoekje aan de Waddeneilanden op het programma! In 2013 bezochten Jan en ik Texel met de schoonfamilie, Terschelling met mijn ouders die daar met de boot in de haven lagen, en het festifal Into the great wide open op Vlieland. Next up: een weekendje Ameland. We gingen half mei en hadden onwijze mazzel met het weer, een stuk beter dan de week ervoor in Deventer! We fietsten en wandelden over het eiland, genoten van lekker eten en kwamen helemaal bij. In een weekendje weg kom ik helemaal tot rust, en als het dan ook nog eens op een eiland is voelt het echt als vakantie. Oesters Metz AmelandStrand Hollum AmelandEen plek die ik dit jaar beter leerde kennen is Rotterdam. Wat een topstad is dat! Eerst woonde ik de opening van het King Kong Hostel in de Witte de Withstraat bij. Een onvergetelijke avond met karaoke en veel leuke mensen.King Kong Hostel Rotterdam Station RotterdamIn augustus was ik uitgenodigd voor een bloggersweekend met hotspottour in het ibis hotel in de Wijnhaven, waarbij ik ook de gezellige Sandra, Marloes en Tom leerde kennen. Een paar weken later zagen we elkaar weer bij de officiële opening van het hotel, en dat combineerde ik met een bezoekje aan de Markthal. Rotterdam, je bent awesome en ik zal je volgend jaar weer regelmatig bezoeken!ibis Rotterdam WijnhavenbloggersweekendSheelagh Markthal Rotterdam
La dolce vita in Toscane
Mijn zomervakantie kwam dit jaar vroeg: eind juni vertrokken Jan en ik met de auto voor ruim twee weken naar Italië. Eerst verbleven we een week in een agriturismo in Toscane. Erg fijn! We bezochten stadjes als Volterra, Pisa, Lucca, San Gimignano en Florence en brachten verder veel van onze tijd chillend, etend en wijndrinkend door. Dat eten daar! Zucht. De tweede week brachten we in Rome en omgeving door. Ook fantastisch! Ik moet er alleen nog steeds over bloggen 😉 Rome is een heerlijke stad, en in de nabije omgeving zijn ook prachtige sites, waarvan Villa d’Este echt mijn lievelings is. Dit is een prachtige renaissancevilla met een heerlijke groene tuin vol fonteinen. Ik was jaren zo gericht op reizen buiten Europa dat ik Italië gewoon helemaal gemist had! Ik wil graag snel nog eens terug om bijvoorbeeld ook Sicilië en de omgeving van Napels te verkennen.Uitzicht Toscane foto SheelaghMairiSalade caprese, foto SheelaghMairiZonsondergang ToscaneVilla d'EsteDuitsland verkennen
Niet van te voren gepland, maar ik bezocht dit jaar maar liefst 3 x onze oosterburen. Eerst stond er een persreisje naar het Europapark op het programma. Ik verkende het pretpark, leerde lieve en leuke mensen kennen en bezocht ook nog een oktoberfest. Een geweldige paar dagen, ik kan iedereen aanraden het Europapark eens te bezoeken! Poseidon EuropaparkoktoberfestIk was nog geen dag terug uit het Europark of het volgende Duitse tripje diende zich aan: een lang weekend Berlijn met mijn lieve vrienden Tom, Marlies en Friederike. We hadden perfect weer voor begin oktober, ik kon gewoon een maxijurk met blote benen aan! De vorige keer dat ik in Berlijn was was het winter, en ik moet zeggen dat ik de stad nog leuker vond met fijn weer. We huurden fietsen en verkenden de stad. Ik schreef een blog over de East Side Gallery en gaf je 5 tips om je een echte Berliner te voelen. Ook een bezoekje aan Berlijn in de planning? Check dan ook even mijn hotspotblog over Transit, een te gek Aziatisch fusionrestaurant waar je heerlijk kunt eten. Berlin AlexanderplatzBerlinEast Side GalleryNog korter geleden: een bezoekje aan de kerstmarkt in Düsseldorf. Lekker shoppen, glühwein drinken en veel lekker eten. Een fijn weekendje, zeker voor herhaling vatbaar! Ik sliep hier voor het eerst in een Airbnb en dat beviel goed; een fijn appartement, aardige verhuurster en goede prijs. Ik ben voorlopig nog niet klaar met Duitsland, wat een fijn land eigenlijk! Op de wishlist: oktoberfest in München, een weekendje Hamburg en een bezoekje aan Leipzig.Kerstmarkt DüsseldorfOok mijn geliefde Engeland werd niet overgeslagen dit jaar. Op uitnodiging van DFDS Seaways gingen we in september een weekendje naar Newcastle. Het vakantiegevoel begon al op de boot. We mazzelden weer met het weer (terugkomend thema van al mijn reisjes dit jaar) dus konden heerlijk op het dek genieten van een wijntje. Eenmaal aangekomen in Newcastle shopten we, bekeken de stad en hebben heerlijk gegeten bij Jamie’s Italian!Newcastle Jamie's Italian Newcastleweekendje weg Newcastle

Conclusie: wow, wat heb ik veel toffe dingen gedaan dit jaar! Naast dat ik zelf reisjes maakte werd ik ook een aantal keer uitgenodigd: Rotterdam, Lille, Europapark, Newcastle en Deventer. Best een leuk extra’tje!

Voor het einde van het jaar staat er nog één laatste tripje op het programma: Edinburgh. Ik kan niet wachten om te vertrekken op ‘derde kerstdag’. We zijn op 30 december één jaar verloofd, want vorig jaar vroeg Jan me daar in het reuzenrad op de kerstmarkt. Dat gaan we vieren! Tot volgend jaar! sheelagh

23 antwoorden »

1. Wat leuk om te lezen! Dingen die ik wist omdat we elkaar regelmatig spreken, maar ook veel nieuwe dingen, heel leuk! Ik vind het leuk dat ik je heb leren kennen en bedankt dat ik onderdeel van je post mocht zijn ;)! Fijne tijd in Edinburgh en groetjes aan Jan!

2. Fijne reisjes! Het trekt me steeds meer om ook een paar dagen naar een van onze mooie Waddeneilanden te gaan! Oh en Toscane ❤ zo mooi! Leuk dat je het eind van het jaar goed afsluiten met een laatste tripje!

3. Wat leuk! Gefeliciteerd met jullie 1-jarige verloving, wat lief om dat op dezelfde plek te vieren. Gelijk hebben jullie.
    Zeg wat een lekkere reisjes heb jij gehad. Ik heb ze natuurlijk allemaal gevolgd op je blog dit jaar, maar als ik het dan zo opgesomd zie staan… dan zijn het er nogal wat 😉

4. Wat een heerlijk reisjaartje joh! Leuk dat jullie je verloving vieren in Edinburgh! Hele mooie stad waar ik best nog eens naar terug zou willen. Duitsland is zeker ook een heel leuk land, steden als Hamburg, Keulen, Weimar, Münster, Dresden zijn stuk voor stuk een bezoekje waard!

5. Ook weer zo’n leuk overzicht! Ik vond Newcastle ook verrassend leuk en ❤ Toscane! Jaren geleden in diezelfde regio rondgereisd en wil zo graag weer eens terug. Misschien volgend jaar 🙂 Op naar nog meer mooie reizen in 2015!

6. Mooi overzicht meid en wat was het leuk in Europapark, die foto had ik nog niet gezien volgens mij, super leuk! Op naar Munchen dit jaar;) en ohjaaa hoe grappig was het dat jij ook bij King Kong was en ik je daar niet heb gespot;P

7. Bedankt voor je reactie op mijn blog nog! Daarom kwam ik hier ook even buurten 🙂
    Wat een heerlijk reisjaar heb je achter de rug zeg! Vooral Frankrijk en Italië maken mij enthousiast (en niet in de laatste plaats vanwege de food foto’s, haha).
    Op naar meer mooie reizen in 2015!